Морьтой холбогдох цээрийн ёс
Даваадорж
2014 оны 9-р сарын 10 -нд
Морь малын хаанд тамга дарахыг цээрлэнэ. Тийнхүү тамгалваар ёс алдав, малын булчин шөрмөс гэмтээв гэнэ.
Морь малаа өвслөхдөө хазаар, уяанаас чөлөөлөхгүй чөдөрлөхийг цээрлэнэ. Зөрчвөөс морь мал тамлав, зовоолоо гэнэ.
Морь унаагаа хүзүүвчлэн хөтлөхийг цээрлэнэ. Үл хэрэгсвээс явгарна гэнэ.
Морь унаагаа худалдахдаа ногт, хазаартай нь өгөхийг цээрлэнэ. Морь малын хишиг буянг дагуулж өгсөнтэй адил болно.
Морь унаагаа гэр, хашааны үүднээс уяхыг цээрлэнэ. Зөрчвөөс үүд эвдэнэ, гэр хэмхлэнэ гэнэ.
Морь малаа эмээллээд уналгүй эмээлийг нь авахыг цээрлэнэ. Цээрийг зөрчвөөс эзэнгүйрэхийг ёрлов гэнэ. Заавал мордож ёслон эмээлийг нь авна.
Морь унааг хөтлөхдөө цулбуур, жолоог мөрөн дээр тохохыг цээрлэнэ. Үл цээрлэвээс унаа мориноосоо хагацах ёр гэнэ.
Морь унаагаа буруу харан унахыг цээрлэнэ. Цөлөгдөх хүнийг морины сүүл харуулан унуулдаг заншилтай байжээ.
Морь унаагаа сайн өдөр сонгохгүй дэллэхийг цээрлэнэ. Зөрчвөөс морь, эзэн хоёрын аль алинд муу гэнэ.
Морь унааны давхиагаар айлын үүдэнд очихыг цээрлэнэ. Тийн очвоос “гэр орон дайрлаа” гэнэ. “Гэрт чинь морьтойгоо, гэдсэнд чинь хутгатайгаа орно” гэсэн утгатай тул хатуу цээрлэдэг бөлгөө.
Морь унааг үүдний өмнө авч ирээд цулбуурыг гэрт оруулахыг цээрлэнэ. Талийгаачийн сүнс, хойтохыг залах, засах ёс үйлдэхэд тийнхүү цулбуурыг гэрт оруулдаг байжээ.
Морь малыг сэтэрлэн унахыг цээрлэнэ. Сэтэрлэсэн мал унаваас алдас болно, сэтэрлэх ёс зөрчинө гэнэ.
Морио буруу талаас нь чөдөрлөхийг цээрлэнэ. Гагцхүү золигт гаргасан морийг буруу /баруун/ талаас нь чөдөрлөдөг ажээ.
Морио буруу талаас нь унахыг цээрлэнэ. Урван зугтаагч, унаа мал мэдэхгүй харь хүн биш бол заавал зөв талаас нь унана.
Морио зовоох, мэслэх, буу шийдэм хэрэглэн егүүтгэхийг цээрлэнэ. Тийнхүү егүүтгэвээс эзэн, эр хүний хийморь доройтно, хишиг буян зайлна. Тайлга тахихад зориулан гаргах бол магнай руу нь ончтой цохин муучилдаг ёс буй.
Морины толгойг ташуурдах, цохихыг цээрлэнэ. Сүлд шүтээн, Хаянхирваа бурхнаа зодсонтой адил нүгэл гэнэ.
Морин дээр сүвээ тулахыг цээрлэнэ. Гал гарсан буюу хүн өөд болсон айлд очих, буухад сүвээ, ташаа тулдаг ёсон байжээ.
Морьтой хүн айлын гадуур гарахдаа хийморийн өөр зэл, хот хороо, хогийн овооны дотуур явж өнгөрөхийг цээрлэнэ. Заавар гадуур нь тойрч өнгөрнө.
Морьтой хүн ахмад хүнтэй учраад буулгүй амар мэнд асуун явахыг цээрлэнэ. Мориноосоо заавал бууж амар мэнд асууна. Буулгүй явах зайлшгүй шалтгаантай бол зөрж өнгөрөх талын дөрөөнөөс хөлөө султган зогсоод мэхийн ёсолж аман мэндээ асуух ёсон буй.
Морьтой хүн энгүүндээ дөрөө дуугаргахыг цээрлэнэ. Морь шээвээс дөрөө дуугарган хамт яваа хүмүүст чимээ дохио өгнө.
Морьтнууд хамт явахдаа худаг ус тохиолдвол дундаа хавчиж гарахыг цээрлэнэ. Заавал худаг усны нэг талаар хамт өнгөрөх ёсон буй. Хавчин гарваас худаг ширгэнэ гэнэ.
Морьтнууд цувж явахыг цээрлэнэ. “Зам багтахгүй байна уу”, “Газар авчаа юу” хэмээн хэлэлцэх тул зэрэгцэн явна.
Агталсан /хөнгөлсөн/ морийг 100 өдөр дотор эм хүн унахыг цээрлэнэ. Хэрэв унавал морины умдаг дэлбэрнэ гэнэ.
Адуу малаа зодох, адлахыг цээрлэнэ. Зөрчвөөс мал сүргийн буян дундарна. “Атаатан дайсан биш бол адгуус мал ч хөөрхий” гэхийн учир болой.
Адууг дэллэхдээ мундааг нь дэллэхийг цээрлэнэ. Сүр жавхаа, буян хишгийг нь хөндөхгүй, гундаахгүй гэсэндээ тийнхүү үлдээдэг гэнэ.
Азарга сонгон тавихдаа хар, цагаан зүсийг цээрлэнэ. Учир нь
“Ханасан бол хар азарга тавь
Цадсан бол цагаан азарга тавь” гэдэг.
Азарга тавих унаганы онгон дэл сүүлийг хайчлахыг цээрлэнэ. Хайчилж хөндвөөс сүр сүлд нь доройтно гэнэ.
МУ-ын Манлай уяач, морин спортын ууган мастер Т.Даваадорж
Морь малаа өвслөхдөө хазаар, уяанаас чөлөөлөхгүй чөдөрлөхийг цээрлэнэ. Зөрчвөөс морь мал тамлав, зовоолоо гэнэ.
Морь унаагаа хүзүүвчлэн хөтлөхийг цээрлэнэ. Үл хэрэгсвээс явгарна гэнэ.
Морь унаагаа худалдахдаа ногт, хазаартай нь өгөхийг цээрлэнэ. Морь малын хишиг буянг дагуулж өгсөнтэй адил болно.
Морь унаагаа гэр, хашааны үүднээс уяхыг цээрлэнэ. Зөрчвөөс үүд эвдэнэ, гэр хэмхлэнэ гэнэ.
Морь малаа эмээллээд уналгүй эмээлийг нь авахыг цээрлэнэ. Цээрийг зөрчвөөс эзэнгүйрэхийг ёрлов гэнэ. Заавал мордож ёслон эмээлийг нь авна.
Морь унааг хөтлөхдөө цулбуур, жолоог мөрөн дээр тохохыг цээрлэнэ. Үл цээрлэвээс унаа мориноосоо хагацах ёр гэнэ.
Морь унаагаа буруу харан унахыг цээрлэнэ. Цөлөгдөх хүнийг морины сүүл харуулан унуулдаг заншилтай байжээ.
Морь унаагаа сайн өдөр сонгохгүй дэллэхийг цээрлэнэ. Зөрчвөөс морь, эзэн хоёрын аль алинд муу гэнэ.
Морь унааны давхиагаар айлын үүдэнд очихыг цээрлэнэ. Тийн очвоос “гэр орон дайрлаа” гэнэ. “Гэрт чинь морьтойгоо, гэдсэнд чинь хутгатайгаа орно” гэсэн утгатай тул хатуу цээрлэдэг бөлгөө.
Морь унааг үүдний өмнө авч ирээд цулбуурыг гэрт оруулахыг цээрлэнэ. Талийгаачийн сүнс, хойтохыг залах, засах ёс үйлдэхэд тийнхүү цулбуурыг гэрт оруулдаг байжээ.
Морь малыг сэтэрлэн унахыг цээрлэнэ. Сэтэрлэсэн мал унаваас алдас болно, сэтэрлэх ёс зөрчинө гэнэ.
Морио буруу талаас нь чөдөрлөхийг цээрлэнэ. Гагцхүү золигт гаргасан морийг буруу /баруун/ талаас нь чөдөрлөдөг ажээ.
Морио буруу талаас нь унахыг цээрлэнэ. Урван зугтаагч, унаа мал мэдэхгүй харь хүн биш бол заавал зөв талаас нь унана.
Морио зовоох, мэслэх, буу шийдэм хэрэглэн егүүтгэхийг цээрлэнэ. Тийнхүү егүүтгэвээс эзэн, эр хүний хийморь доройтно, хишиг буян зайлна. Тайлга тахихад зориулан гаргах бол магнай руу нь ончтой цохин муучилдаг ёс буй.
Морины толгойг ташуурдах, цохихыг цээрлэнэ. Сүлд шүтээн, Хаянхирваа бурхнаа зодсонтой адил нүгэл гэнэ.
Морин дээр сүвээ тулахыг цээрлэнэ. Гал гарсан буюу хүн өөд болсон айлд очих, буухад сүвээ, ташаа тулдаг ёсон байжээ.
Морьтой хүн айлын гадуур гарахдаа хийморийн өөр зэл, хот хороо, хогийн овооны дотуур явж өнгөрөхийг цээрлэнэ. Заавар гадуур нь тойрч өнгөрнө.
Морьтой хүн ахмад хүнтэй учраад буулгүй амар мэнд асуун явахыг цээрлэнэ. Мориноосоо заавал бууж амар мэнд асууна. Буулгүй явах зайлшгүй шалтгаантай бол зөрж өнгөрөх талын дөрөөнөөс хөлөө султган зогсоод мэхийн ёсолж аман мэндээ асуух ёсон буй.
Морьтой хүн энгүүндээ дөрөө дуугаргахыг цээрлэнэ. Морь шээвээс дөрөө дуугарган хамт яваа хүмүүст чимээ дохио өгнө.
Морьтнууд хамт явахдаа худаг ус тохиолдвол дундаа хавчиж гарахыг цээрлэнэ. Заавал худаг усны нэг талаар хамт өнгөрөх ёсон буй. Хавчин гарваас худаг ширгэнэ гэнэ.
Морьтнууд цувж явахыг цээрлэнэ. “Зам багтахгүй байна уу”, “Газар авчаа юу” хэмээн хэлэлцэх тул зэрэгцэн явна.
Агталсан /хөнгөлсөн/ морийг 100 өдөр дотор эм хүн унахыг цээрлэнэ. Хэрэв унавал морины умдаг дэлбэрнэ гэнэ.
Адуу малаа зодох, адлахыг цээрлэнэ. Зөрчвөөс мал сүргийн буян дундарна. “Атаатан дайсан биш бол адгуус мал ч хөөрхий” гэхийн учир болой.
Адууг дэллэхдээ мундааг нь дэллэхийг цээрлэнэ. Сүр жавхаа, буян хишгийг нь хөндөхгүй, гундаахгүй гэсэндээ тийнхүү үлдээдэг гэнэ.
Азарга сонгон тавихдаа хар, цагаан зүсийг цээрлэнэ. Учир нь
“Ханасан бол хар азарга тавь
Цадсан бол цагаан азарга тавь” гэдэг.
Азарга тавих унаганы онгон дэл сүүлийг хайчлахыг цээрлэнэ. Хайчилж хөндвөөс сүр сүлд нь доройтно гэнэ.
МУ-ын Манлай уяач, морин спортын ууган мастер Т.Даваадорж
0 Сэтгэгдэл
ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
- 4-р сарын 15 -нд Уяач Ц.Батсайхан: Гэсэрваань гуай тарган ирэн дээр…
- 2024 оны 3-р сарын 27 -нд Богд хан уулын аймаг байгуулагдсаны 100 жилийн ой,…
- 2024 оны 3-р сарын 27 -нд МУ-ын Тод манлай уяач Б.Далай: Уяачийн амжилтанд г…
- 2024 оны 3-р сарын 19 -нд Архангай аймгийн 100 жилийн ой, хангайн бүсийн ура…
- 2024 оны 3-р сарын 19 -нд 2023 оны ММСУХ-ны чансаа өндөр уяачид
- 2024 оны 3-р сарын 05 -нд 2023 ОНЫ 21 АЙМГИЙН ШИЛДЭГ УЯАЧ, УРАЛДААНЧ ХҮҮХДҮҮ…
- 2024 оны 3-р сарын 05 -нд Аймгийн Алдарт уяач Ш.Мөнхбаатар:Ах дүү дөрвүүл аа…
- 2024 оны 3-р сарын 05 -нд 2023 ОНЫ ММСУХ-НЫ 21 АЙМГИЙН ШИЛДЭГ САЛБАР ХОЛБОО,…
- 2024 оны 3-р сарын 05 -нд Архангай аймгийн 100 жилийн ой, хангайн бүсийн ура…
- 2024 оны 2-р сарын 27 -нд Манлай уяач Ч.Сугар: Алаг морийг харсан хүн болгон…
- 2024 оны 2-р сарын 27 -нд 2022 оны чансаа өндөр сонгомол дээд насны хүлгүүд
- 2024 оны 2-р сарын 26 -нд Н.Билэгтсайхан 66 оноогоор 2022 оны чансаа өндөр у…
- 2024 оны 2-р сарын 26 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2024 оны 2-р сарын 26 -нд МОНГОЛ УЛСЫН 2022 ОНЫ ӨНДӨР ЧАНСААТАЙ ИХ НАСНЫ МОР…
- 2024 оны 2-р сарын 26 -нд О.Батбилэг 73 оноогоор 2022 оны чансаа өндөр уяачд…
- 2024 оны 2-р сарын 26 -нд МУ-ын Алдарт уяач Г.Болдбаатар:Наадмын маргаашнаас…
- 2024 оны 2-р сарын 22 -нд 2022 оны чансаа өндөр азарганууд
- 2024 оны 2-р сарын 22 -нд 2022 оны МУ-ын шилдэг уяач, уралдаанч хүүхдүүд
- 2024 оны 2-р сарын 21 -нд ММСУХ-ны 2022 оны шилдгүүд шагналаа авлаа
- 2024 оны 2-р сарын 21 -нд Архангай аймгийн 100 жилийн ой, хангайн бүсийн ура…
- 2024 оны 2-р сарын 20 -нд Уяач Б.Батжаргал: Сүүлд цоохор даага даяндуулсан
- 2024 оны 2-р сарын 19 -нд Богд хан уулын аймаг байгуулагдсаны 100 жилийн ой,…
- 2024 оны 2-р сарын 14 -нд Цолоо ахиулсан уяачид
- 2024 оны 2-р сарын 07 -нд Нийслэлийн Алдарт уяач цолоор 28 хүн шагнагджээ
- 2024 оны 2-р сарын 07 -нд Дөрвөн Тод, дөрвөн Манлай, 18 Алдарт уяач цол авах…
- 2024 оны 2-р сарын 07 -нд Сумын Алдарт уяач Н.ДУГАРЖАВ: БИ ДӨРӨВДҮГЭЭР АНГИА…
- 2024 оны 2-р сарын 05 -нд Богд хан уулын аймаг байгуулагдсаны 100 жилийн ой,…
- 2024 оны 2-р сарын 05 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2024 оны 1-р сарын 27 -нд Сумын Алдарт уяач Д.Батбаяр: Би Биндэрт анх адуу т…
- 2024 оны 1-р сарын 26 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2024 оны 1-р сарын 25 -нд Архангай аймгийн 100 жилийн ой, хангайн бүсийн ура…
- 2024 оны 1-р сарын 24 -нд СУМЫН АЛДАРТ УЯАЧ А.Цэрэндорж: ЗААМАРТ ДАЛАЙ ЛАМЫГ…
- 2024 оны 1-р сарын 22 -нд Завхан аймгийн 100 жилийн ой, баруун бүсийн уралда…
- 2024 оны 1-р сарын 21 -нд Аймгийн Алдарт уяач Б.Баттөр: Таван жилийн дотор с…
- 2024 оны 1-р сарын 18 -нд Богд хан уулын аймаг байгуулагдсаны 100 жилийн ой,…
- 2024 оны 1-р сарын 15 -нд Аймгийн Алдарт уяач Ц.Жамсран: Өөрийн тамгатай уна…
- 2024 оны 1-р сарын 15 -нд Богд хан уулын аймаг байгуулагдсаны 100 жилийн ой,…
- 2024 оны 1-р сарын 11 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2024 оны 1-р сарын 10 -нд Аймгийн Алдарт уяач М.Мөнхбаяр: Адууны төлөө уйгаг…
- 2024 оны 1-р сарын 10 -нд Завхан аймгийн 100 жилийн ой, баруун бүсийн уралда…
- 2024 оны 1-р сарын 08 -нд Сумын Алдарт уяач Ц.ГЭРЭЛБААТАР: Сайн адууны удам …
- 2024 оны 1-р сарын 08 -нд Завхан аймгийн 100 жилийн ой, баруун бүсийн урал…
- 2024 оны 1-р сарын 03 -нд Хамгийн шимт тэжээлийг мэдэх үү?
- 2024 оны 1-р сарын 02 -нд М.Энхтайван: Хүн хэдий чинээ сэтгэлээ өгнө, адуу т…
- 2023 оны 12-р сарын 27 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2023 оны 12-р сарын 25 -нд Баахан хэрэг тарих Баяндэлгэрийн буурал
- 2023 оны 12-р сарын 23 -нд Нийслэлийн Алдарт Уяач цолны болзол хангасан уяачд…
- 2023 оны 12-р сарын 22 -нд Аймгийн Алдарт уяач Г.Энхбаатар: Аавынхаа уяаны ар…
- 2023 оны 12-р сарын 17 -нд Хэнтий аймгийн 100 жилийн ой, зүүн бүсийн уралдаан…
- 2023 оны 10-р сарын 29 -нд Сумын Алдарт уяач Л.Батноров: Азарганы түрүүгээр а…
Сэтгэгдэл бичигдээгүй байна